Orgelkoncert med Luthers salmer og samtidens musik

When:
8. January 2017 @ 16:00
2017-01-08T16:00:00+01:00
2017-01-08T16:30:00+01:00
Where:
Føllenslev kirke
Kirkemosevej 2A
4591 Føllenslev
Danmark

I 2017 er det 500 år siden Martin Luther slog sine 95 teser op på porten til slotskirken i Wittenberg – en begivenhed der blev startskuddet til reformationen.

Dette jubilæum bliver markeret med diverse arrangementer landet over.

Således også i Føllenslev Kirke søndag d. 8. januar kl. 16.00, hvor sopranen Elizabeth Wilstrup og organist Henrik Kristensen har sammensat et koncertprogram med musik, der tager udgangspunkt i udvalgte Luther-salmer. Her vil publikum kunne opleve, hvordan musikken til Luthers salmer har udviklet sig igennem tiden.

Organist Henrik Kristensen begyndte at spille orgel som 8-årig på Kalundborg Kommunale Musikskole. Han er uddannet organist med Præliminær orgelprøve fra Løgumkloster Kirkemusikskole og Kirkemusikalsk Diplomeksamen fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København. Henrik Kristensen er til daglig organist ved Frederikssund Kirke.

Sopran Elizabeth Wilstrup har været kirkesanger i 30 år. Hun har bl.a modtaget undervisning på DKDM og har optrådt som solist ved flere koncerter. Elizabeth Wilstrup er til daglig kirkesanger i Hvidebæk pastorat og lærer ved Kalundborg sprogcenter.

Ved koncerten i Føllenslev Kirke bliver der fremført musik fra den tidlige barok og frem til i dag.

Der er musik af komponisterne Franz Tunder, J.S. Bach, Sigfrid Karg-Elert, Per Skriver og Christian Præstholm, der alle har skrevet musik med udgangspunkt i Luthers salmetekster.

Derudover vil publikum få lejlighed til selv at synge med på nogle af de kendte Luther-salmer.