Sogneaften om Paulus – fællesarrangement

2020-10-01T19:15:00+02:00
Where:
Bregninge Sognehus

Denne aften tegner cand. theol. Stefan Kristiansen et portræt af manden Paulus.

Historien om Paulus
Endnu før fortællingerne om Jesus var blevet nedskrevet i de fire evangelier, sad der en mand og skrev en række personlige breve til nogle af de kristne menigheder, som han selv havde grundlagt på sine rejser. Han var rasende på dem. Skuffet. Ulykkelig over deres mismod. Men også stolt af dem som en far, og han elskede dem. Selv havde han som jøde gennemgået en dramatisk omvendelse til troen på Kristus. Det havde kostet ham en høj pris, og nu ønskede han bare dybt og inderligt at holde sine menighedsbørn på rette kurs mod frelsen.
Paulus er den første kristne stemme, der er direkte bevidnet i verdenshistorien, og hans stærke, personlige breve blev bevaret af de tidlige kristne. De skulle komme til at danne et hovedgrundlag for kristen tænkning igennem snart 2000 år og få enorm betydning for verdenshistoriens gang og blive til opmuntring for milliarder af mennesker kloden rundt. I dette foredrag dykker vi ned i hans breve og ser nærmere på spændende historie om personen Paulus, der ofte er blevet kaldt kristendommens sande grundlægger.
Stefan Marinus Kristensen er foredragsholder og uddannet teolog fra Københavns Universitet